… de la Whitbread pentru 3,9 miliarde de lire sterline
Când tranzacția va fi finalizată în prima jumătate a anului viitor, Coca-Cola va deține 4.000 de magazine Costa în 32 de țări, cu peste 2.400 dintre ele din Marea Britanie. Gigantul băuturilor răcoritoare cumpără lanțul Costa Coffee într-un acord de aproape 4 miliarde de lire sterline care subliniază amploarea revoluției mondiale a cafelei. Preluarea va transforma peste noapte Coca-Cola în cel mai mare magazin de cafea din Marea Britanie și îi va oferi o poziție de bază în una dintre categoriile de băuturi cu cea mai rapidă creștere în lume.
Piața globală a cafenelelor este în valoare de 165 miliarde de dolari (127 miliarde de lire sterline). Alison Brittain, directorul executiv al companiei Costa Coffee Whitbread, a declarat că lanțul de cafea a fost abordat de un număr mare de potențiali cumpărători, dar dorința Coke de a cumpăra lanțul de 4000 de magazine a fost o „afacere de vis” pentru investitori.
Whitbread, care deține și lanțul hotelier Premier Inn, a cumpărat Costa de la fondatorii săi Sergio și Bruno Costa pentru 19 milioane de lire sterline în 1995, când avea doar 39 de cafenele. Acțiunile din grupul din Marea Britanie s-au ridicat în urma tranzacției.
Această preluare este cea mai recentă dintr-o serie de tranzacții de succes, deoarece producătorii de băuturi se reinventează pentru o eră în care băuturile răcoritoare pline de zahăr, care și-au construit un renume, sunt în declin.
PepsiCo a cumpărat recent producătorul de băuturi alcoolice SodaStream, în timp ce gigantul alimentar elveţian Nestlé a încheiat o tranzacţie de 7,3 miliarde de dolari pentru o licenţă de cafele şi ceaiuri Starbucks în întreaga lume.
În Marea Britanie există aproape de două ori mai multe cafenele Costa decât Starbucks și aproape de patru ori mai multe decât Caffè Neros.
„Ei [Coca-Cola] nu au nicio cafea în gama lor”, a explicat Brittain. „Aţi putea vedea Costa absolut pretutindeni, în automate, hoteluri, restaurante, puburi, cafenele – în toate locurile unde vedeţi astăzi Coca-Cola.”
Pe lângă băuturile Coca-Cola, Fanta şi Sprite, printre produsele sănătoase se numără apa Abbey Well şi smoothiurile Innocent. Anul trecut, Coca-Cola a înregistrat vânzări de 35,4 miliarde de dolari, în timp ce veniturile Costa au fost de 1,3 miliarde de lire sterline.
Când tranzacția va fi finalizată în prima jumătate a anului viitor, Coca-Cola va deține 4.000 de magazine Costa în 32 de țări, cu peste 2.400 dintre ele în Marea Britanie, precum și peste 8.000 de mașini self-serve Express.